Temperatura a opony samochodowe

Wiadoma rzeczą jest, że nawet najdoskonalsze opony letnie nie zastąpią kierowcy zdrowego rozsądku, kiedy znajduje się na drodze, ale niekiedy właśnie on w połączeniu z odpowiednim na daną porę roku ogumieniem, ratuje życie nie tylko jemu i pasażerom z nim podróżującym, ale tez innym użytkownikom drogi. Letnie opony w samochodzie, niezależnie od tego czy są tanie, czy drogie powinny zastąpić opony zimowe, gdy temperatura na dworze wzrasta powyżej 7 stopni Celsjusza. Kiedy robi się ciepło, opony zimowe produkowane z innej mieszanki  gumy, niż opony letnie, szybciej się zużywają, to znaczy nadmiernie ściera się ich bieżnik.

samochód
Zdjęcie ze strony Pixabay.com

Przy wiosennej wymianie opon na letnie, bezwzględnie trzeba sprawdzić, czy zakładane opony letnie nie są „łyse”, bo brak odpowiedniej wysokości bieżnika  może mieć dal kierowcy przykre konsekwencje  nie tylko w czasie poruszania się po drodze, ale również podczas rutynowych kontroli drogowych przez funkcjonariuszy. Może to kierowcę kosztować dość sporej wysokości mandat. Zużyty bieżnik powoduje ,że opona traci przyczepność z nawierzchnią i auto ma mniejsza sterowność, droga hamowania się wydłuża i rośnie ryzyko poślizgu. W ramach tej kontroli sprawdzona powinna być powierzchnia opon letnich, czy nie ma tam jakichś zarysowań, uszkodzeń mechanicznych, a drugim elementem, który koniecznie powinien być sprawdzony w oponach letnich jest bieżnik.

Jeśli jego wysokość jest mniejsza niż 1,6 mm, to takie opony letnie nie powinny już być zakładane w sezonie wiosenno-letnim. Konieczny będzie zakup nowych opon letnich. Na tej samej osi powinny być założone opony letnie o tym samym bieżniku. Warto też zaznaczyć, że opony letnie mające więcej niż 6 lat, nawet z niskim przebiegiem, nie gwarantują bezpiecznej jazdy, bo guma się starzeje i tak opona w czasie eksploatacji może ulec pęknięciu. Bezpieczeństwo w każdych warunkach drogowych możemy osiągnąć tylko wtedy, gdy w odpowiednim momencie, w naszym samochodzie, używać będziemy opon dostosowanych do warunków atmosferycznych.

Różnice w oponach samochodowych

Opony letnie i zimowe różnią się od siebie zasadniczo. Dominującą odmiennością między nimi jest skład użytej podczas produkcji mieszanki. Opony letnie wykonuje się z mieszanki, która najlepiej sprawdza się w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza – w niższych tracą swoje parametry. Opony zimowe zaś dedykowane są do użytku w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza, ponieważ tylko wtedy zachowują swoje właściwości. Istotne jest, aby w zależności od pory roku korzystać z sezonowych opon – tylko odpowiedni produkt zapewnia optymalną elastyczność, przyczepność i krótką drogę hamowania. Rozwiązania zimowe od letnich różni także rzeźba bieżnika.

samochód
Zdjęcie ze strony Pixabay.com

Większa liczba głębokich lameli to cecha opon zimowych, dzięki czemu gwarantują one bezpieczeństwo w trakcie jazdy po lodzie lub śniegu. Z tego powodu nie należy korzystać z zimowych opon latem, ponieważ taka budowa obniża ich sprawność na suchej lub mokrej nawierzchni. Aby dokonać właściwego wyboru letnich opon, należy znać ich rozmiar. W jego ustaleniu pomogą opony użytkowane do tej pory – powinna widnieć na nich informacja odnośnie rozmiaru typu: 185/60R14. Każdy producent samochodów homologuje, czyli zaleca, rozmiary opon, które są idealnym uzupełnieniem danego modelu. Najczęściej wśród zalecanych opon znajduje się ich kilka rozmiarów, aby kierowca mógł dokonać najlepszego wyboru.

Wraz z rozmiarem podawane są także stosowne indeksy: prędkości i nośności. Warto przestrzegać zaleceń producenta, ponieważ tylko dedykowane danemu autu opony letnie  pozwalają w pełni cieszyć się jego osiągami. Jeśli opony są źle dobrane, wiąże się to z konsekwencjami np. niewłaściwym działaniem systemów typu ABS, ESP, czy ASR, które posiada samochód lub obniżeniem możliwości pojazdu w zakresie przyczepności oraz przyspieszania. Trzeba pamiętać, że istnieje ścisły związek między ceną opony i jej jakością – tańsze modele ekonomiczne nie będą miały takich osiągów, jak opony klasy średniej. Opony wyższej klasy są najbardziej zaawansowane technologicznie, ale jeśli kierowca preferuje zachowawczy styl jazdy, to nie odkryje pełni ich właściwości.